الثلاثاء، 20 مايو 2008

يلا نساعد بعض
البوست انهارده يمكن يكون صعب او دمه تقيل لكن الحال اللى احنا عايشينه اليومين دول هو اللى فرض عليا الموضوع ده .
كلنا شايفين حال الناس مع موجة الغلاء اللى طايحة في البلد ومفيش حد فينا الا وليه قريب او صاحب كنت حالته تعبانة قبل الغلاء وبقت بؤس بعد ارتفاع الاسعار .
لكن فيه حاجات بسيطة ممكن نعملها لحد ما نعدي الازمة دي انشاء الله على خير خصوصا ان كل الخبرا والمسؤليين اللى بيطلعو يتكلمو عن ارتفاع الاسعار بيقولوا ان احنا على ابواب كارثة السنة اللى جاية في الغذاء . تعالو ندخل في الموضوع ونتفق على شوية حاجات نعملها مع اهلنا وجيرانا واصحابنا ومعارفنا .في الاول نبدأ من جوا بيوتنا وعاداتنا الغلط يعنى يا ستات البيوت يا جمال يا مدبرات تعالو نتفق مش هنشتري الا الضروري جدااااااااا بس ومش هنجيب منها كميات يعنى نشتري طلبات اسبوع واحد كفاية وبلاش نشتري حاجة الشهر مرة واحدة ونستغنى عن الكماليات .
نحاول منرميش اي أكل او عيش يعنى اذا مش بتحبو الاكل تانى يوم نعمل اكلنا على الاد يوم بيوم واذا صادف وزاد شوية نديه لحد محتاج بدل ما نرميه لان والله فيه ناس الايام دي بتاكل من الزبالة فحرام علينا نرمى اي شئ ولو بسيط . ياريت نقعد مع اهلنا ونتفق نعمل زى جمعية كده كل واحدة فينا وهي بتشتري طلبات بيته تزود صنف اساسي واحد بس وكل واحدة ومقدرتها يعنى واحدة تزود 2 كيلو رز او سكر او ازازة زيت او صلصة يعنى كدة وبعدين نجمع الحاجات دي ونوديهم لبيت قريب لينا يكون حالته المادية تعبانة ونوديهم في صورة ود وزيارة جميلة . واذا نجح الموضوع ده ننشره بين اصحابنا ومعارفنا يمكن ده مش هيحل المشكلة بتاع الغلاء لكن على اقل هيفك ازمة عن حبايبنا اللى الغلاء طاحنهم وعزة نفسهم بتمنعهم من الشكوى . وكمان ياريت نعود ولادنا على عدم الاسراف وان فيه حاجات كتير مش هنموت لو مجبنهاش وممكن نستغنى عنها . وانهم كمان يشاركو زملائهم اللى مش قادرين معاهم في الشيبسى والبسكوت اللى بيشتروه من المدرسة من غير ما يجرحوهم وده هيشيل الانانية منهم وهيعودهم على المشاركة. في ناس هتقول على كلامي ده زي كلام الكتب او مثالية زايدة لكن صدقونى نقطة على نقطة تتملى الكباية ونشيل بعض لحد الازمة ماتعدي . ويمكن لما قلبنا يبقى على قلب بعض ونحس ببعضنا يفرجها علينا ربنا ويشيل الغمة عننا ويحل الرخا على كل المسلمين. سامحونى اذا كان الموضوع طويل او تقيل بس لازم نعيش مع بعض الالم والامل وفي النهاية (( دع الخلق للخالق ))